دانشگاه MIT آمريکا

در سال 1859 ميلادي مقارن با ابتداي صدارت ناصرالدين شاه قاجار در ايران چند شهروند ايالت ماساچوستز گزارشي به کنگره آن ايالت تقديم کردند که در آن پيشنهاد شده بود حکومت ايالت ماساچوستز مقداري از زمين هاي داخل شهر بوستون، پايتخت ايالت را به آکادمي هنر و علوم واگذار کند. آنها پيشنهاد کردند که اين آکادمي در چهار زمينه فعاليت کند. قسمت اول فعاليت هاي آکادمي مربوط به کشاورزي و گياه شناسي باشد. قسمت دوم را به موزه معدن و معدن شناسي تخصيص دادند تا داده هاي طبيعي مانند نمونه هاي فلزات در اين موزه محفوظ باشد. قسمت سوم به اختراعات جديد و پيشرفت هاي تکنولوژي و صنعت مربوط مي شد. آنها پيشنهاد کردند که نمونه هائي از اين پيشرفت ها مانند مدل هاي ماشين آلات جديد در کلکسيون آکادمي به نمايش گذاشته شود تا بازديد کنندگان از طريق مشاهده شخصي نسبت به پيشرفت هاي تکنولوژيک آگاهي پيدا کنند. و بالاخره قسمت چهارم پروژه پيشنهادي مربوط بود به هنرهاي زيبا و تاريخ مردم آمريکا و به طور کلي بشر بوده. گزارشگران اشاره به موزه هاي انگلستان کرده و تمايل داشتند کارهاي هنري و نمونه هائي از تاريخ مردمان کشور آمريکا و جهان در آکادمي پيشنهاد شده به نمايش گذارده شود. در وهله اول پيشنهاد کنندگان حفظ منابع تاريخي، طبيعي، هنري و صنعتي را درهمه موارد در نظرداشتند. آنها معتقد بودند که مشاهده مردم از منابع حفظ شده بهترين وسيله آموزش و پيشرفت آنها و در نتيجه پيشرفت اقتصادي کشورخواهد بود. کنگره ايالت ماساچوستز گزارش اين شهروندان را براي برسي به کميسيون منتخبي ارجاع داد. دو سال بعد گزارش نهائي آن کميسيون به کنگره ماساچوستز پيشنهاد کرد که انستيتوي تکنولوژي تاسيس شود و سازمانش شامل انجمن هنر و موزه هنر و مدرسه علوم صنعتي باشد. در سال 1861 ميلادي اساسنامه تاسيس انستيتو تکنولوژي ماساچوستز به تصويب رسيد و تا به امروز به صورت يک شرکت آموزشي و علمي مستقلا فعاليت ميکند. در بدو تاسيس درانستيتوي تکنولوژي ماساچوستز 30 دانشجوي سال اول اسم نويسي کردند. انستيتو در آن سال10 استاد داشت، يعني در مقابل هر سه دانشجو يک استاد. با وجود آنکه از ابتدا انستيتوي تکنولوژي ماساچوستز بطور مختلط پايه ريزي شده بود اما اولين دختر دانشجو 5 سال پس از شروع کار انستيتو ثبت نام کرد و بعد از کسب درجه دکترا از استادان نامي همان موسسه شد.. ام آي تي و يا انستيتوي تکنولوژي ماساچوستز امروز داراي 6 بخش آموزشي و بيش از 10 هزار دانشجو و 900 استاد است. بخشهاي آموزشي و تحقيقي مربوط به معماري، مهندسي، علوم انساني، اجتماعي و هنرهاي زيبا، مديريت، علوم و بهداشت و تکنولوژي وابسته به پزشکي است. ام آي تي 17 انجمن دانشجوئي دارد از جمله آنان انجمن شيمي دانان، انجمن مهندسي و علوم، انجمن هنر هاي زيبا، انجمن دانشجويان پزشکي، انجمن مهندسي برق، و انجمن زنان مهندس و غيره. ام آي تي با شش دانشگاه خارج از آمريکا همکاري ميکند و دروس خود را به دانشجويان خارجي ارائه ميدهد. همچنين اين دانشگاه داراي پنج دانشکده «طراحي و معماري»، «مهندسي»، «علوم انساني»، «هنر و علوم اجتماعي»، «مديريت» و «علوم طبيعي» است. در دانشکده طراحي و معماري رشته هاي معماري، هنر، طراحي و مطالعات شهري تدريس مي شود. دانشکده مهندسي شامل رشته هاي هوانوردي و فضانوردي و مهندسي هاي بيولوژي، شيمي، راه، محيط زيست، مواد، مکانيک و علوم هسته اي است. در دانشکده علوم انساني، هنر و علوم اجتماعي رشته هاي مردم شناسي، اقتصاد، زبان و ادبيات کشورها، تاريخ، علوم انساني، فلسفه، زبان شناسي، ادبيات، تئاتر، موسيقي، علوم سياسي، تکنولوژي و... وجود دارد. در دانشکده مديريت نيز دانشجويان مي توانند در رشته مديريت تحصيل کنند. دانشکده علوم طبيعي نيز شامل رشته هاي بيولوژي، هوش و علوم ادراکي، شيمي، نجوم، رياضيات و فيزيک است.

+ نوشته شده توسط امیرحسین کافی در جمعه پانزدهم بهمن ۱۳۸۹ و ساعت 16:47 |