معماری اطلاعات در سالهای اخیر به عنوان یک واژه نوین در طراحی وب به صورت چشم گیری راه یافته است .این مقاله به تعریف و تاریخچه معماری اطلاعات می پردازد.
ادامه مطلب
معماری اطلاعات در سالهای اخیر به عنوان یک واژه نوین در طراحی وب به صورت چشم گیری راه یافته است .این مقاله به تعریف و تاریخچه معماری اطلاعات می پردازد.
در دنیایی که شتاب فزاینده تحولات عنان اختیاراز کف انسانها ربوده است در دورانی که پیچیدگی در تمامی عرصه های زندگی و سیستم های اجتماعی رخنه کرده است در عصری که فناوری ارتباطات و اطلاعات سبب ظهور الگوهای نوینی از کسب و کار و تعاملات اجتماعی گشته است سازمانها با چالشهای جدی مواجهند. سازمانها به عنوان نهادهای اجتماعی متأثر از تحولات دچار پیچیدگیهای روزافزونی در سیستم هـــــا و تعاملات خویش گشته اند و به ناچار برای همراهی و یارهبری در عصر تحول& نیازمند برنامه ریزی و بازنگری خویش هستنـــد. در این شرایط معماری به عنوان واژه ای آشنـــا در عرصه سازمانی از نقش ویژه ای برخوردار شده است. همان طور که توانایی هر موجود زنده ای تاحد زیادی تحت تاثیر معماری اندام و سیستم های زیستی وی است همانگونه که زیبایی و کارایی یک ساختمان از نوع معماری آن نشأت می گیرد به همان دلیل و دلایلی دیگر معماری سازمانی نقش عمده ای در بازنگری و برنامه ریزی سازمانها بر دوش دارد. (O’ROURKE ET AL 2003) از آنجا که حجم وسیعی از تحولات عصر جدید ناشی از فناوری اطلاعات و ارتباطات شمرده می شود& سازمانها نیازمند آنند که چیستی خو یش را حول مفاهیم و واژگان عصر جدید باز تعریف کنند. به عبارتی طرحی نو دراندازند و معماری جدیدی برپایه فناوری اطلاعات و ارتباطات بنا نهند.
چارچوب زاکمن در فرآیند معماری سازمانی
در دهه اخیر، فعالیتهای زیادی در رابطه با معماری سازمانی و نیز روشها و استانداردهای آن در سطح دنیا صورت گرفته است. معماری سازمانی به عنوان راهحلی جامع و راهبردی در مدیریت توسعه سیستمهای اطلاعاتی از دهه 1990 میلادی با حرکت فزایندهای مورد توجه قرار گرفته است؛ به گونهای که در حال حاضر، اغلب کشورهای دنیا، معماری سازمانی را به عنوان روشی استاندارد در شناخت و باز مهندسی سازمان شناخته و مورد استفاده قرار میدهند. در معماری سازمانی برای طراحی آن و طبقهبندی اطلاعات و اجرا نیاز به چارچوب است که موضوع بحث مقاله قرار دارد. از چارچوبهای مورد بحث، چارچوب زاکمن (Zachman) بدین سبب که به همه جنبههای سازمان توجه کرده است، بیشتر مورد نظر میباشد و به عنوان چارچوب مادر از آن یاد میشود. در این مقاله سعی بر آن است تا چارچوب زاکمن، جنبهها و ابعاد آن به طور اجمالی مورد بحث قرار گیرد و مزایای آن گفته شود.
جایگاه،نقش،تعریف،مفهوم،ابعاد و طبقه بندی سیستم های اطلاعات مدیریت
این مقاله جایگاه، نقش، تعریف، مفهوم، ابعاد و طبقه بندی سیستم های اطلاعات مدیریت را شرح می دهد. مدل سیستمی سازمان و نقش سیستم اطلاعات در مدیریت آن، انواع سیستم های اطلاعاتی در سازمان، تعریف سیستم اطلاعات مدیریت، مفهوم سیستم اطلاعات مدیریت، نیاز به یک پایگاه اطلاعات، مدل های تصمیم گیری در سیستم اطلاعات مدیریت و ابعاد طبقه بندی سیستم های اطلاعات مدیریت از جمله مباحث این مقاله هستند.
در این مقاله کلیات و مبانی سیستمهای اطلاعات ارائه میشود. تعریف سیستم اطلاعات، کار سیستم اطلاعات، رایانه و سیستم اطلاعات، کاربرد سیستمهای اطلاعات، مزایای استفاده از سیستمهای اطلاعات، انواع سیستمهای اطلاعات، عناصر تأثیرگذار بر سیستمهای اطلاعات و چگونگی تهیه یک سیستم اطلاعات برای سازمان مباحث این مقاله را تشکیل میدهند.
http://267295.20upload.net/files/sh5/12869976271.rar
مکان برگزاری چهارمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال:
در مصلای بزرگ امام خمینی تهران محل برگزاری این نمایشگاه بود.
زمان برگزاری چهارمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال:
افتتاحیه پنجشنبه 15/7/89
برگزاری نمایشگاه از 15/7/89 لغایت 24/7/89
اختتامیه بخش های اصلی سه شنبه 20/7/89
بازدید از ساعت ۱۰ الی ۲۱
جشنواره و نمایشگاه رسانههای دیجیتال چه تفاوتی با هم دارند؟
جشنوارهی رسانههای دیجیتال مسابقهای است که در آن نرمافزارهای ثبت نام شده در بخشها و عناوین مختلف باهم به رقابت پرداخته و کارشناسان براساس کاربرگها (فرمهای مخصوص بررسی نرمافزار) به هر نرمافزار امتیاز خاصی میدهند و در نهایت در هر عنوان تعدادی نرمافزار به عنوان کاندیدای دریافت جایزه معرفی و در مرحلهی آخر در هر عنوان سه اثر برگزیده شده که علاوه بر دریافت جوایز نفیس و معرفی از طریق رسانههای جمعی، از حمایتهای مختلف مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال برخوردار خواهند شد. نمایشگاه رسانههای دیجیتال، جایگاه عرضه توانمندیهای تولیدی عرصه رسانههای دیجیتال به متخصصان این عرصه و عموم مردم میباشد. تولید کنندگان محصولات نرمافزاری، پایگاههای اینترنتی و وبلاگها و ارائه کنندگان خدمات رسانههای دیجیتال در این نمایشگاه که مهر ماه هرسال در مصلای بزرگ تهران برگزار میشود حضور یافته و به معرفی و فروش محصولات و خدمات خود میپردازند.
اهداف برگزاری سومين نمایشگاه و جشنواره بين المللي رسانه هاي ديجيتال :
1. جریان سازی و بستر سازی برای تولید و توسعه محتوای منطبق بر فرهنگ بومی، ملّی و اسلامی در حوزه رسانههای دیجیتال
2. ایجاد جایگاهی سالانه برای عرضه و ارزیابی رسانه های دیجیتال در کشور
3. فراهم کردن محیطی به منظور ایجاد همدلی و هم افزایی بین پدید آورندگان آثار در حوزه رسانههای دیجیتال 4. توسعه خط و زبان فارسی در محیط رایانه و ابزارهای دیجیتال
5. کاهش هزینه و توسعه دسترسی عمومی به میراث مکتوب تاریخی، علمی، فرهنگی، دینی و هنری کشور 6. حمایت از افراد، مراکز، مؤسسات، تشکلها و شرکتهای فعال در حوزه تولید آثار و محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال
7. بستر سازی و فراهم کردن زمینه لازم برای تحقق جنبش نرم افزاری در حوزه محتوایی فنآوری اطلاعات
8. ایجاد بستر رقابت میان تولیدکنندگان رسانه های دیجیتال در جهت رشد، شکوفایی و همچنین رونق بخشی به بازار داخلی و صادرات در این صنعت
9. ارتباط و تعامل با کشورهای دارای تکنولوژی در حوزه رسانه های دیجیتال به منظور بالا بردن سطح کیفی محصولات تولید شده در داخل کشور
10. فراهم نمودن بستر لازم برای توسعه صادارت نرم افزارهای رایانه ای
این نمایشگاه از شش بخش اصلی تشکیل شده است:
1. نرم افزار های رسانه ای
2. بازی های رایانه ای
3. پایگاه های اینترنتی و وبلاگ ها
4. پژوهش ،فن آوری و نو آوری
5. نرم افزار های تلفن همراه
6. هنر های دیجیتال
مساحت نمایشگاه:
70000متر مربع است که نسبت به دوره قبل 15000 متر مربع افزایش یافته.
بازدید از نمایشگاه:
تخمین زده می شود که 1500000 نفر ازاین نمایشگاه دیدن فرمایند که نسبت به دوره قبل 500000نفر رشد خواهد کرد.
تعداد غرفه های نمایشگاه:
850غرفه که نسبت به دوره قبل 150 غرفه زیاد شده است.
تعداد کارگاه های و نشست های تخصصی و آموزشی:
250 کارگاه و نشست تخصصی و آموزشی در این نمایشگاه برگزار می شود که نسبت به دوره قبل 30 کارگاه و نشست تخصصی و آموزشی اضافه شده.
آثار رسیده به جشنواره :
20000اثر به نمایشگاه رسیده که نسبت به دوره قبل 9000 اثر بیشتر شده.
بخش های جشنواره ای و نمایشگاهی:
1. بخش نرم افزار های رسانه ای
2. بخش بازی های رایانه ای
3. بخش پایگاه های اینترنتی و وبلاگ ها
4. بخش پژوهش ،فن آوری و نو آوری
5. بخش نرم افزار های تلفن همراه
6. بخش هنر های دیجیتال
بخش های نمایشگاهی:
1. بخش بین الملل
2. بخش شهر دیجیتال،اصلاح الگوی مصرف
3. بخش خانواده،فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
4. بخش نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی
5. بخش مراکز ارائه دهنده خدمات حوزه رسانه های دیجیتال
6. بخش رسانه های دیجیتال در آیینه هنر
7. بخش سازمان ها و استان ها
8. بخش مسابقات
9. بخش ویژه سی سال دفاع مقدس
10. بخش برگزیدان ادوار جشنواره رسانه های دیجیتال
نکته جالب این بود که نمایشگاه آبزیان نیز همزمان با این نمایشگاه در همان مکان برگزار می شد.
موقعی که در آموزشی سربازی در پادگان 01 ارتش گروهبان نگهبان بودم،(چون در آموزشی به کسی درجه نمی دهند،به کسی که در غیاب افسر آموزش مسئول امور یگان است ، گروهبان نگهبان می گویند) در هنگام سرکشی به نگهبانان این بیت رابر روی دیوار دیدم که برایم جالب بود. جالبتر این بود که در ساعت 3 نصفه شب در دمای زیر 10 درجه صفر بهمن 86 این بیت را نوشته بود.
خفتگان را خبر از دولت بیداران نیست
تاغمت پیش نیاید غم مردم نخوری
فناوری فید (feed) که آن را در فارسی «خوراک» یا «خبرمایه» هم ترجمه کردهاند، فناوریای است که میتواند گشت و گذار در اینترنت را متحول کند. فید راهی برای دسترسی سریع و بدون دردسر به آخرین اخبار و نوشتههای سایت و وبلاگهاست.
اگر لوگو و اضافات گرافیکی و تبلیغات هر سایت را حذف کنیم و فقط مطالب جدید هر سایت را باقی بگذاریم، چیزی که باقی میماند، فید سایت است، به عبارت دیگر فید، نسخه فقط متن سایتها و وبلاگها هست.
RSSچیست؟
RSS ( Really Simple
Syndication ) شيوه ساده ای است که به ما امکان می دهد به طور
خودکار تازه ترين اخبار و اطلاعات موجود در سايت ها و وبلاگ ها را دريافت کنيم. با
اضافه کردن آدرس فایل به برنامه خبر خوان میتوانیم از طریق آن از آخرین مطالب با
خبر شویم و آنها را مطالعه کنیم.
تکنولوژی RSS فید
در واقع به منظور سهولت و سرعت بالا برای دسترسی به مطالب به وجود آمده و در حال
حاضر پیشرفته ترین و آخرین روش برای مطالعه و دسترسی سریع
به مطالب است. در اکثر وب سایت ها این علامت نارنجی رنگ به نام «فید» قرار گرفته
است.
استفاده از نرم افزار های خبر خوان به شدت در حال فراگیر شدن است و اغلب کاربران برای دسترسی سریع و جلوگیری از اتلاف وقت از این روش برای مطالعه مطالب استفاده میکنند. خبر خوان ها این امکان را می دهند تا تمام وب سایت های مورد علاقه را در یک جا دید.
مزیت فید:
اگر بخواهیم مطالب چند وبلاگ به خصوص را بخوانیم و یا از آخرین اخبار روز دنیا مثلا در مورد سیاست و اخبار روز، پزشکی یا فناوری مطلع شویم، برای این کار مجبور هستیم که هر روز از همه این وبلاگها و سایتهای خبری بازید کنیم. این کار وقتگیر است و ما باید هر روز زمان زیادی در انتظار باز شدن صفحات اینترنتی باشیم و تازه اصلا هم معلوم نیست که وبلاگ مورد نظر بهروز شده باشد.به کمک فید، مرور مطالب تازه سایتها و وبلاگها بسیار ساده میشود.
راههای خواندن فید:
میتوان فید را با نصب برنامه ای خواند و یا اینکه فید را از طریق ایمیل می توان خواند. برنامه فیدخوان یا خبرخوان گوگل Google Reader، در میان فیدخوانها محبوبیت زیادی دارد و بنده نیز از این فید خوان استفاده می کنم.
چطور فیدها را با گوگل ریدر بخوانیم؟
1- به گوگل ریدر می رویم ونام کاربری و پسورد خود را وارد می کنیم تا وارد گوگل ریدر شویم.
3- باید آدرس فید را به گوگل ریدر بدهیم، در ستون سمت چپ گوگل ریدر و در قسمت بالا روی Add a Subcriptionکلیک می کنیم ،در کادر باز شده آدرس سایت یا وبلاگ را وارد می کنیم تا خود گوگل ریدر دنبال آدرس فید بگردد و یا اینکه خودمان آدرس فید را وارد می کنیم.
برای پیدا کردن آدرس فید یک سایت یا وبلاگ ،باید به دنبال آیکونی مانند تصاویر زیر بگردیم:
بعد از کلیک روی آیکون مورد نظر به لینکی که فید را تولید می کند هدایت می شویم. بهترین راه این است لینک را از آدرس بار مرورگر کپی کنیم و در کادر باز شده وارد کنیم.
از این به بعد نوشتههای و پستها تازه به صورت خودکار وارد گوگل ریدر میشوند ومیتوان آنها را به راحتی مطالعه کرد.
در ادبيات مديريت، اثربخشي را انجام كارهاي درست و كارايي را انجام درست كارها تعريف كرده اند. مفهوم اثربخشي در درون مفهوم كارايي جا دارد. کارآیی جنبه کمی و اثربخشی جنبه کیفی دارد.
مدیریت عبارت است از فرایند کسب اهداف ، به طور کارا و موثر از طریق دیگران.
"پیتر دراکر" کارایی را درست انجام دادن کارها و اثربخشی را انجام دادن کارهای درست میداند.
کارایی نشان دهنده نسبت تبدیل ورودیها به خروجیها بوده و اثر بخشی، نسبت ارتباط خروجیها با اهداف میباشد.
بهرهوری، حاصل جمع برداری
کارایی و اثربخشی است که نشان میدهد یک سازمان به چه صورت منابع خودرا در راستای
دستیابی به اهداف به کار میگیرد.
به این ترتیب، بهرهوری را میتوان به صورت "انجام
درستِ کار درست" تعریف کرد.
بهره وری = کارایی + اثربخشی
Productivity= Efficiency+Effectiveness
بین اثربخشی و کارایی یک فعّالیت، چهار حالت زیر را میتوان در نظر گرفت. به این صورت که یک فعّالیت:
1. هم کارایی دارد و هم اثربخشی
2. کارایی دارد، ولی اثربخشی ندارد
3. کارایی ندارد، ولی اثربخشی دارد
4. نه کارایی دارد و نه اثربخشی
بدترین حالت ممکن (که کمترین بهرهوری را نیز دارد)، حالت دوم است. یعنی وجود کارایی و عدم اثربخشی. در این حالت، با سریعترین سرعت ممکن، منابع را مصرف میکنیم؛ ولی نه در راستای دستیابی به هدف. به عبارت دیگر، با سرعت زیاد، از هدف خویش دور میشویم.
فرض
کنید دو راننده میخواهند از تهران به مشهد بروند. خودروی یکی از آنها ژیان و
خودروی دیگری، بنز است. راننده ژیان با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت در جاده
مشهد حرکت خود را آغاز میکند و راننده بنز با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت، جاده
شیراز را پیش میگیرد.
در این مثال، کارایی (Efficiency) راننده ژیان، کمتر ولی
اثربخشی
(Effectiveness) او بالاتر است.
کارایی نشان میدهد که یک
فرد یا سازمان، به چه صورت منابع (زمان، هزینه، مواد و...) را در جهت ایجاد خروجی
(محصول یا خدمت) به کار میگیرد و اثربخشی نشان میدهد که این خروجی تا چه حد در
راستای اهداف سازمان میباشد.
بنز کاراتر است،
چون در راستای هدف حرکت نمیکند، منابع (زمان، سوخت و ...) را با سرعت بالاتر به
هدر میدهد. پس شاید بتوان گفت فعالیت اثربخش غیرکارا، از فعالیت کارای غیر
اثربخش، بهتر است.
كارایی(Efficiency) :
كارايي به معناي كمترين زمان يا انرژي مصرفي براي بيشترين كاري كه انجام شده است. سطح افزايش كارايي مستقيماً بهدست مديران سپرده شده است. افزايش كارايي موجب ارتقا بهروري و كمك موثر درنيل به اهداف سازماني خواهد شد.
واژه كارايي، مفهوم محدودتري دارد و در رابطه با كارهاي درون سازماني مورد استفاده قرار ميگيرد. كارايي سازمان عبارت است از مقدار منابعي كه براي توليد يك واحد محصول به مصرف رسيده است و ميتوان آنرا برحسب نسبت مصرف به محصول محاسبه كرد. اگر سازماني بتواند در مقايسه با سازمان ديگر با صرف مقدار كمتري از منابع به هدف مشخص برسد، ميگويند كه كارايي بيشتري دارد. بهعبارت ديگر كارايي بهمعناي كمترين زمان ياانرژي مصرفي براي بيشترين كار انجام شده است. یا در واقع نسبت مقدار کاری که انجام می شود به مقدار کاری که باید انجام می گیرد.
مفهوم کارايي
کارايي به اجراي درست کارها در سازمان
مربوط مي شود. يعني تصميماتي که با هدف کاهش هزينه ها، افزايش مقدار توليد و بهبود
کيفيت محصول اتخاذ مي شوند.
کارايي نسبت
بازدهي به بازدهي استاندارد است.
اثربخشــــی (EFFECTIVENESS)
منظور از اثربخشي درواقع بررسي ميزان موثربودن اقدامات انجام شده براي دستيابي به اهداف از پيش تعيين شده است.
به عبارتي ساده تر در يك مطالعه اثربخشي، ميزان تحقق اهداف اندازه گيري مي شود. اما به نظر مي رسد براي تعريف مفهوم اثربخشي ميبايست گامي فراتر نهاد، به اين معنا كه اثربخشي هنگامي در يك دوره آموزش حاصل خواهد شد كه اولا نيازهاي آموزشي به روشني تشخيص داده شود. ثانيا برنامه مناسبي براي برطرف ساختن نيازها طراحي شود. ثالثا برنامه طراحي شده به درستي اجرا گردد و رابعا ارزيابي مناسبي از فرايند آموزش و درنهايت دستيابي به اهداف انجام شود.
مفهوم اثر بخشي
اثربخشي عبارتست از: درجه
رسيدن به اهداف از پيش تعيين شده
اثربخشي با
سؤالاتي از اين قبيل معلوم مي شود:
آيا براي رسيدن
به اهداف سازمان اهداف درستي انجام مي دهيم ؟
آيا مشکلات
سازمان را به درستي تشخيص داده ايم، و در صدد رفع آنها برآمده ايم ؛ بطوري
که به هدفهاي سازمان در موعد مقرر دست يابيم؟
اثر بخشی عبارتست از درجه و میزان نیل به اهداف تعیین شده.
به بیان دیگر اثربخشی نشان می دهد که تا چه میزان از تلاش انجام شده نتایج مورد نظر حاصل شده است. در حالیکه نحوه استفاده و بهره برداری از منابع برای نیل به نتایج، مربوط به کارآیی می شود.
رابطه کارآیی با بهرهوری و اثربخشی
در غالب موارد واژه های بهرهوری، كارآیی و اثر بخشی بطور نابجا بكار گرفته شده یا با هم اشتباه میشوند.
بهبود كارآیی، ارتقای بهرهوری را تضمین نمیكند. افراد غالبا فكر میكنند، اگر كارآیی بهبود یابد، بهرهوری بیشتر خواهد شد. كارآیی شرط لازم بهرهوری است؛ اما شرط كافی نیست. در واقع برای بهرهور بودن، هم اثربخشی و هم كارآیی لازم است. كارآیی نسبت محصول واقعی(یاخدمات ارائه شده) به محصول مورد انتظار است، در حالیكه اثربخشی، درجه تحقق هدفها در سازمان است و بهرهوری مجموع كارآیی و اثر بخشی را مورد نظر دارد.
با شروع دوره نهضت مدیریت علمی در اوایل سالهای 1900 م، فردریك وینسل، تیلور، فرانك و لیلیان گیلبریث، به منظور افزایش كارآیی كارگران درباره تقسیم كار، بهبود شرایط كار و تعیین زمان استاندارد كار(سنجش كارآیی)، مطالعاتی را انجام دادند.
منابع
1. بهره وري و تجزيه و تحليل آن در سازمانها ، : شهنام طاهري ،تهران، هستان ۱۳78.
2.آشنایی با مدیریت بهرهوری، غلام رضا خاکی، تهران، سایه نما.
3.مدیریت منابع انسانی و روابط کار، نگرشی راهبردی، ناصر میر سپاسی، تهران، شروین، 1376
تاریخچه مکتب کلاسیک
در این مقاله زندگی نامه افراد زیر شرح داده می شود:
هنري فايول
ماری پارکر فالت
ماکس وبر
تاریخچه مکتب کلاسیک
در این مقاله زندگی نامه افراد زیر شرح داده می شود:
فردریک تیلور
فرانک و لیلیان گیلبرت
هنری فورد
مقایسه مکتب کلاسیک و مکتب روابط انسانی موضوعات زیر در این مقاله بررسی می گردد: تئوریهای
کلاسیک مکتب
مدیریت علمی مدیریت
اداری )اجرایی ( نظریه
بوروکراسی تئوریهای
نئوکلاسیک )مکتب روابط انسانی( مطالعات
هاثورن خلاصه مراحل مطالعات مهمترين نتايج مطالعات هاثورن عبارتند از: معایب
و مزا یای مکتب روابط انسانی عوامل كليدي كه نئوكلاسيك ها برآن اشاره داشتند انتقادهاي وارد بر مكتب روابط انساني اهميت نهضت روابط انساني مقايسه
مكاتب نئوكلاسيك و كلاسيك
این وبلاگ بر روی دامین AmirKafi.ir نیز قابل رویت است.